Eigen Regie en Herstel, Werkboek 8, Omgaan met stress

Download

398 Downloads

Version: 1.1

Share
DescriptionPreviewVersions

Stress is een natuurlijk onderdeel van het dagelijks leven. Stress treedt op tijdens het werk, op school, in relaties en in een gezin. Dat is op zich geen probleem, maar stress kan zich opstapelen en dan leiden tot het verergeren van psychische klachten en zelfs tot een opname. Dit werkboek richt zich op het aanleren van effectieve manieren van omgaan met stress. U heeft dan minderlast van klachten en boekt meer vooruitgang bij het behalen van uw persoonlijke doelen. In dit werkboek heeft u leren herkennen wanneer u zelf last heeft van stress. Herkent u dit aan signalen zoals spierspanning, angst, verwardheid of verminderde concentratie? U heeft stilgestaan bij stressvolle ervaringen van het afgelopen jaar en bij dagelijkse stressfactoren, ook wel dagelijkse ergernissen. U heeft nagedacht over manieren om stress te hanteren, zoals lichaamsbeweging, praten met familie of vrienden en regelmatig leuke activiteiten plannen. Vervolgens heeft u geoefend met ontspanningstechnieken, zoals spierontspanning, ontspannen ademhalen en het uzelf inbeelden van een rustige situatie. U heeft opgeschreven welke strategie├źn u graag zou willen proberen of vaker wil gebruiken. U heeft tenslotte een plan opgesteld om stress goed te hanteren. Het kost tijd en oefening om uit te zoeken welke strategie├źn het meest effectief zijn voor u om met stress om te gaan. Uw inspanningen kunnen op vele manieren vruchten afwerpen. U gaat zich beter voelen, heeft minder kans op het opspelen van klachten en kan beter uw doelen bereiken, Uw leven krijgt zo meer betekenis.