2015 Schoenverkoper wijst gezondheidszorg de weg MO 2015

Download

584 Downloads

Version: 1.1

Share
DescriptionPreviewVersions

De gezondheidszorg wordt vaak voorgesteld als een systeem dat beteugeld moet worden. De zorg voor patiënten is niet altijd optimaal en de financiële lasten blijven maar stijgen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat een veelvoud aan controlemechanismen in de gezondheidszorg is ingebouwd, met als gevolg dat zorgverleners zich uitgebreid moeten verantwoorden tegenover zorgverzekeraars, kwaliteitsinstituten en de maatschappij. In dit artikel wordt de vraag opgeroepen of het controlemechanisme geen te grote last is geworden voor de gezondheidszorg. Soms zijn zorgverleners de helft van hun tijd kwijt met bewijzen dat zij in de andere helft van de tijd efficiënt en veilig werken. De controle is tijdrovend (en dus duur) en maakt dat minder handen beschikbaar zijn voor het primaire proces. De vraag is of de gezondheidszorg iets kan leren van Delevering happiness, het boek van Tony Hsieh. Diens online-schoenenwinkel Zappos is een commercieel succes dat gebaseerd is op een cultuur van vertrouwen met minmale controle. De gezondheidszorg kan efficiënter worden, wanneer gezocht wordt naar een optimale balans tussen controle en de vrijheid voor gezondheidwerkers hun aandacht op optimale patiëntenzorg te richten.

Reactie achterlaten